تحقیق پیکسل ایکس ال گوگل

گوگل امسال پس از کنار گذاشتن سری نکسوس رو به معرفی گوشی هوشمندی آورده است که علاوه بر طراحی نرم‌افزار، طراحی سخت‌افزار آن را نیز در دست داشته باشد. با زومیت همراه باشید تا به بررسی پیکسل ایکس ال گوگل بپردازیم.

در سال‌های گذشته گوشی‌های نکسوس به‌عنوان وسیله‌ای برای نمایش اندروید خام به آن صورت که گوگل مدنظر داشت، استفاده می‌شدند. این گوشی‌ها با همکاری شرکت‌های مختلف ساخته می‌شدند و گوگل در طراحی و سخت‌افزار آن‌ها نقشی نداشت. اما امسال این روند تغییر کرد و غول دنیای فناوری به تغییری بنیادی روی آورد. سری پیکسل که امسال برای اولین بار شاهد معرفی آن بودیم، نه‌تنها از نرم‌افزار خام گوگل بهره می‌برد بلکه خود این شرکت طراحی سخت‌افزار آن را نیز بر عهده داشته است. هرچند تولید گوشی بر عهده‌ی اچ‌تی‌سی بوده؛ اما این شرکت تایوانی در واقع همان نقشی را برای گوگل ایفا کرده است که فاکس‌کان برای اپل بازی می‌کند.

هرچند شاید در ظاهر، گوشی پیکسل ایکس‌ال شما را جذب نکند، اما این گوشی‌های پرچم‌دار در واقع به دنبال ارائه‌ی تجربه‌ی کاربری است که در گوشی اندروید دیگری نمی‌توانید شاهد آن باشید. اما آیا گوگل در اولین تلاش خود موفق به معرفی گوشی تمام‌عیاری شده است؟ در ادامه با زومیت همراه باشید تا به بررسی گوشی پیکسل ایکس ال بپردازیم.
طراحی

قطعا در اولین نگاه، طراحی پیکسل ایکس ال نظر شما را جلب نخواهد کرد. حاشیه‌های بالا و پایینِ نسبتا زیاد که وقتی با دکمه‌های ناوبری روی صفحه نمایش همراه می‌شوند، حاشیه‌ی پایین گوشی بسیار بیشتر به نظر می‌رسد. طراحی پشت گوشی نیز با بخش فلزی و شیشه‌ای خود شاید باب میل هر فردی نباشد. با این حال طراحی پیکسل ایکس ال با گذر زمان بهتر از روز اول به نظر می‌رسد و جنس بدنه و حسی که در دست به شما منتقل می‌کند، عالی است.

در فریم سمت راست گوشی، دکمه‌ی پاور در بالای دکمه‌های تنظیم صدا قرار داده‌ شده است و الگوی متفاوتی دارد تا بدون نیاز به نگاه کردن و صرفا با لمس بتوانید آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید. در بالای این فریم جک ۳.۵ میلی‌متری صدا قرار دارد و پایین فریم هم درگاه یو‌اس‌بی نوع سی را در کنار دو شیار که یکی اسپیکر تک‌کاناله و دیگر میکروفون است، در خود جا داده است. سمت چپ فریم شیار نانو سیم‌کارت وجود دارد و البته خبری از درگاه افزایش حافظه‌ی داخلی نیست.

فلزی که در پیکسل ایکس‌ال به کار رفته، بسیار باکیفیت است و طوری تراش خورده که مانند گوشی‌های فلزی معمول بازار، لغزنده نیست و حس نرم‌تری به شما می‌دهد و البته حس عالی فلز را نیز منتقل می‌کند. همچنین ضخامت پشت گوشی یکنواخت نیست و در بخش بالای گوشی ضخیم‌تر شده است تا برآمدگی در قسمت دوربین شاهد نباشیم. بخش شیشه‌ای در پشت گوشی، هر چند از دید برخی باعث ضربه خوردن به طراحی شده است؛ اما به بهبود آنتن‌دهی کمک زیادی می‌کند و گوشی از لحاظ آنتن‌دهی وای‌فای و تلفن همراه بهتر از بیشتر گوشی‌های هوشمند است.

اما شاید مهم‌ترین ایراد وارد به طراحی پیکسل ایکس‌ال، نبود گواهی‌های لازم برای مقاومت در برابر آب باشد. این گوشی دارای گواهی IP53 است که به معنای مقاومت در برابر قطره‌ها و ریزش بسیار کم آب است؛ اما با توجه به قیمت گوشی، بدون شک انتظار این بود که مانند گلکسی اس ۷ یا حتی آيفون ۷ شاهد حضور گواهی‌های مقاومت بیشتر در برابر آب باشیم.

به‌طور کلی این طراحی با اینکه شاید طرفدار‌های زیادی نداشته باشد؛ اما به‌مرور زمان جایی در دل شما باز خواهد کرد. من هرچند از روز اول هم طراحی پیکسل ایکس ال را می‌پسندیدم؛ اما بعد از یک‌هفته‌ استفاده از گوشی، علاقه‌ی بیشتری به طراحی گوشی پیدا کردم و متوجه جزئیات زیادی شدم که همگی تجربه‌ی شما را بهتر و بهتر می‌کنند. یکنواخت نبودن ضخامت پشت گوشی برای از بین رفتن برآمدگی دوربین، لبه‌های خمیده‌ی قاب پشتی گوشی در کنار بخش شیشه‌ای پشتی که باعث می‌شود آنتن‌دهی بسیار بهتر از گوشی‌های تمام فلزی معمول باشد و نکات بسیار ریز دیگر که باعث می‌شوند به‌مرور زمان با این گوشی و طراحی آن ارتباط برقرار کنید. با این حال، حاشیه‌ی زیاد بالا و پایین گوشی بیشتر از حدِ مطلوب است و در این بخش در کنار نبود گواهی مقاومت در برابر نفوذ آب شاید مهم‌ترین نقطه‌ضعف پیکسل باشد.

گوگل پیکسل ایکس ال

اخبار خودرو
حوادث