جزئیات توافق ایران و بوئینگ؛ کدام مدل ها وارد خطوط هوایی ایران خواهند شد؟

boeing1
در روزهای گذشته اخباری مبنی بر توافق ایران با کمپانی آمریکایی بوئینگ برای خرید چندین فروند هواپیما منتشر شد. این خبر در درجه اول سوالات بسیار زیادی را در ذهن خوانندگان به وجود می آورد که البته می بایست در موقعیتی مناسب تر به سود آور بودن و یا بی فایده بودن آن پرداخت. اما در هر صورت ظاهرا توافقات نهایی نیز انجام شده و پس از تائید وزارت خزانه داری آمریکا این قرارداد به طور کامل بسته خواهد شد. در چنین شرایطی بهترین کار، بررسی مدل هایی از بوئینگ است که در آینده وارد خطوط هوایی ایران خواهند شد. در ادامه با سخت افزار همراه باشید.

بر اساس صحبت های رئیس سازمان هواپیمایی کشور، توافق صورت گرفته برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری است. به گفته علی عابدزاده، از ۲۵۰ هواپیمای فعال در کشور ۲۳۰ مورد از آنها نیازمند جایگزینی هستند و خرید این ۱۰۰ فروند هواپیما از بوئینگ در کنار ۱۱۸ هواپیمایی که در آینده از طریق کمپانی ایرباس به دست ایران خواهند رسید می توانند بخش بسیار زیادی از این کمبودها را جبران کنند. اما مدل هایی که قرار است بوئینگ به ایران تحویل دهد بر اساس گمانه زنی ها عبارت اند از ۷۳۷، ۷۸۷ دریم لاینر و ۷۷۷.

بوئینگ ۷۳۷ یکی از پر کاربردترین هواپیماها در میان شرکت های هواپیمایی در سراسر جهان است و خانواده محصولات ۷۳۷ بوئینگ جزو پرفروش ترین هواپیماها برای مقاصد تجاری و مسافربری به حساب می آیند. مدل استاندارد ۲۰۰-۷۳۷، مدل استاندارد با بدنه بزرگتر ۳۰۰-۷۳۷ و مدل های ۴۰۰-۷۳۷ و ۵۰۰-۷۳۷ از سری کلاسیک به همراه مدل های ۶۰۰-۷۳۷، ۷۰۰-۷۳۷، ۸۰۰-۷۳۷ و همچنین ۹۰۰-۷۳۷ که بزرگترین هواپیما در این سری با ظرفیت ۱۸۹ مسافر است جزو موارد احتمالی خرید از بوئینگ به حساب می آیند.

boeing2

مدل ۷۸۷ دریم لاینر را می توان به نوعی رقیب ایرباس A350 در نظر گرفت. یک هواپیمای جت مسافربری دو موتوره که دارای ظرفیت حمل مسافر بین ۲۱۰ تا ۳۳۰ نفر بوده و اولین بار در سال ۲۰۰۷ مورد استفاده قرار گرفته است. مدل ۷۸۷-۹ Dreamliner با ظرفیت ۲۸۰ نفر جزو محبوب ترین مدل های این خانواده است که احتمالا توسط بوئینگ به ایران تحویل داده خواهد شد.

boeing3

آخرین گمانه زنی ها هم درباره بوئینگ ۷۷۷ است. هواپیمایی دو موتوره و پهن پیکر که دارای چهار مدل ۷۷۷-۲۰۰، ۷۷۷-۲۰۰ER، ۷۷۷-۳۰۰ و ۷۷۷-۳۰۰ER می باشد. سری ۷۷۷ بوئینگ دارای ظرفیتی بین ۲۷۸ تا ۵۵۰ نفر بوده و برد پروازی آن نیز تقریبا بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۷۵۰۰ کیلومتر است.

boeing4

این هواپیماها قرار است از طریق فاینانس در اختیار ایران قرار گیرند و البته هنوز قیمت نهایی قرارداد مشخص نشده است. تجهیز ناوگان هوایی ایران با جدیدترین هواپیماهای مدرن جهان علاوه بر تامین امنیت مسافران در پروازهای داخلی و خارجی، می تواند با توجه به درگیری های اخیر منطقه ای و مشکلات به وجود آمده برای بزرگترین رقیب ایران یعنی ترکیه، فرصتی مناسب برای افزایش گردشگران خارجی و نیز درآمدزایی از طریق انتقال مسافران به وجود خواهد آورد.

اخبار خودرو
حوادث