آیا نقشه جاه‌طلبانه گوگل در زمینه گوشی‌های ماژولار، اپل و سامسونگ را به مخاطره خواهد انداخت؟

6-24-2016-10-15-04-PM

انتظار می‌رود که گوگل در ادامه سال میلادی جاری، سرانجام از گوشی موبایل اختصاصی خود رونمایی کند. برخی بر این گمانند که این گوشی انقلابی‌ترین گوشی‌ از سال ۲۰۰۷، یعنی از زمانی که اپل، آی‌فون را معرفی کرد، باشد.

البته همان طور که می‌دانید پیش از این گوگل با مشارکت سازندگان سخت‌افزار و گوشی، گوشی‌های نکسوس را با برند گوگل وارد بازار کرده بود، اما تا به حال پیش نیامده بود که از اغاز تا پایان ساخت یک گوشی، مستقیما زیر نظر خود گوگل باشد.

انتظار می‌رود که گوشی گوگل در ابتدا در دسترسی توسعه‌دهندگان قرار بگیرد و سپس در سال ۲۰۱۷، در دسترس همگان باشد.

پروژه گوگل برای ساخت گوشی‌های ماژولار، که موسوم به پروژه آرا Ara است، چیزی نیست که تضمینی برای موفقیت آن باشد، از یک سو ممکن است این قمار گوگل، منجر به یک ناکامی دراماتیک شود و از سوی دیگر در صورت موفقیت، بنیان بازار گوشی‌های هوسمند را خواهد لرزاند و تجارت اپل و سامسونگ را با خطر مواجه خواهد کرد.

نخستین بار در سال ۲۰۱۳ اعلام شد که چنین پروژه‌ای وجود دارد و سپس در سال ۲۰۱۴ به صورت عمومی در مورد آن صحبت شد. پیش از این انتظار داشتیم که در نیمه دوم سال میلادی پیش، عرضه این گوشی‌های ماژولار شروع شود، اما خبری نشد، تا جایی که برخی گمانه‌زنی کردند که ممکن است انتظارات بلندپروازانه نخست، عملی نبوده باشد و توقعات داخلی خود گوگل را هم برآورده نکرده باشد و بنابراین گوگل هیچگاه به صورت عمومی، محصولی بیرون ندهد.

6-24-2016-10-15-48-PM

در حقیقت گوگل این پروژه را تعدیل کرده است. نباید انتظار داشته باشید که گوشی‌های سری نخست پروژه آرا به کاربران اجازه نصب ماژول پردازشی یا ماژول صفحه نمایش دلخواه را بدهند، در عوض شما یک قاب یا فریم را خواهید اشت که می‌توانید روی آن ماژول‌های فرعی دلخواه مثل، دوربین، پروژکتور، حسگرهای فعالیت‌های ورزشی، کنترلرهای بازی و باتری‌های بزرگ را نصب کنید.

اندروید تا حد زیادی به خاطر باز گذاشتن دست کاربران در شخصی‌سازی نرم‌افزاری، توانست موفق شود و سیستم عامل ۸۰ درصد گوشی‌های هوشمند دنیا شود. آیا حالا گوگل با یک امکان شخصی‌سازی سخت‌افزاری می‌خواهد این تجربه را در دنیای سخت‌افزار هم تکرار کند؟

اما آیا در وهله اول، کاربران به سردرگمی قالب پیشبینی برای انتخاب و نصب ماژول‌ها، غلبه خواهند کرد و به پروژه آرا روی خوش نشان خواهند داد؟ مهم‌تر از آن آیا گوگل واقعا می‌تواند کاری کند که علیرغم نصب ماژول‌های متنوع، هیچ خطا و باگی رخ ندهد؟ چیز مهم‌تر دیگر این است که خیلی از این ماژول‌ها با وجود اغواکننده بودن، خیلی گران خواهند بود و هر کاربری مسلما نمی‌تواند از عهده خرید آنها برآید.

اما یک لحظه تصور کنید که پروژه آرا موفق شود. در این صورت مردم به گوشی‌های دیگر، چه واکنشی نشان خواهند داد؟ آیا باز هم سامسونگ یا اپل می‌توانند به فروش گوشی‌های های اند خود امیدوار باشند؟

هم اپل و هم گوگل، روی سود حاصل از فروش گوشی‌های خود، بسیار حساب باز کرده‌اند و کاملا به آن وابسته‌اند، تا حدی که دو سوم درآمد خام اپل و درصد بیشتری از سود این شرکت، کاملا ناشی از فروش آی‌فون است. به هم خوردن نظم بازار و سهم‌طلبی گوشی‌های ماژولار، حتما این شرکت‌ها را با خاطر مواجه خواهد کرد.

اخبار خودرو
حوادث