همه چیز درباره گیرنده دیجیتال تلویزیون

09

گرچه در کشور ما سیستم پخش همگانی تلویزیون، در اکثر شهرهای کشور هنوز به صورت آنالوگ است ولی با توجه به اینکه تهران تحت پوشش پخش دیجیتال قراردارد، شاهد عرضه تلویزیون هایی با قابلیت پخش محتواهای دیجیتال هستیم.

البته اکثرا تلویزیون های جدید دارای این ویژگی هستند، ولی با توجه به قیمت گران تلویزیون های جدید و عدم تجهیز تلویزیون های قدیمی اکثرا به استفاده از دستگاه هایی برای دریافت محتواهای دیجیتال روی آورده اند.

دستگاه هایی که در بازار با نام گیرنده های دیجیتال شناخته می شوند.

اما این گیرنده ها چه می کنند چه ویژگی هایی دارند موضوعی است که در این بخش ما به آن پرداخته ایم. ضمن اینکه نکاتی که یک خریدار هنگام خرید باید مد نظر قرار دهد را نیز به شما گوشزد کرده ایم. پس اگر قصد خرید یک دستگاه گیرنده دیجیتال را دارید این مطلب را بخوانید:

گیرنده دیجیتال تلویزیون چیست؟

برای دریافت برنامه های دیجیتال نیاز به وسیله ای به نام ستاپ باکس یا گیرنده دیجیتال است که سیگنال فشرده یا کدشده دیجیتالی را دریافت و به سیگنال آنالوگ قابل نمایش روی صفحه تلویزیون تبدیل کند.

می توان گفت Set top box ها یک شاهراه ارتباطی بین تلویزیون و PC یا TV PC و تلفن، ماهواره هستند. ست تاپ باکس ها علاوه بر دریافت محتواهای دیجیتال، قابلیت های زیادی را برای تلویزیون آنالوگ شما فراهم می آورند.

روند استفاده از ست تاپ باکس ها در کشورهای مختلف جهان، بسیار سریع بوده و هست؛ چنان که در کشور آمریکا تا سال ۲۰۱۰ مصرف برق توسط ست تاپ باکس ها تقریبا ۴ درصد از مصرف کل روزانه برق در آمریکا خواهد بود.

ست تاپ باکس ها علاوه بر دریافت تلویزیون دیجیتال، قابلیت های زیادی را برای تلویزیون آنالوگ شما فراهم می آورند. در پخش تلویزیونی دیجیتال، باتوجه به تغییرات عمده نسبت به سیستم تلویزیونی آنالوگ، برای دریافت تلویزیون دیجیتال باید از دستگاه های گیرنده تلویزیون زمینی دیجیتال (DVB T) استفاده کرد.

باتوجه به اینکه کاربران گیرنده DVB T یا همان گیرنده های دیجیتال عموم مردم هستند و با سطوح آشنایی مختلف خواهند بود، لازم است نحوه نصب و تنظیمات و منوهای مربوطه حتی الامکان ساده باشد.

ورودی و خروجی های اصلی گیرنده ها کدامند؟

ورودی آنتن:

سیگنال تلویزیون دیجیتال از طریق کابلی که به آنتن روی بام یا آنتن روی تلویزیونی متصل است به ست تاپ باکس داده می شود. کانکتور ورودی آنتن گیرنده پورت RFIN معمولا مشابه ورودی آنتن تلویزیون است و از همان کانکتور می توان استفاده کرد. معمولا تیونر گیرنده های دیجیتال یک خروجی آنتن دارند که می توان از آن برای دریافت شبکه های آنالوگ، استفاده کرد. در این حالت، باید کابل آنتن هوایی را از این طریق به تلویزیون عادی یا هر دستگاه دیگر وصل کرد.

خروجی صدا و تصویر:

صدا و تصویر خروجی، با پردازش سیگنال تلویزیونی دیجیتال استخراج می شود که باید به ورودی صدا و تصویر A/V تلویزیون وصل شود (پورت زرد برای تصویر، سفید و قرمز برای صدا).

ممکن است تصویر شامل سیگنال تله تکست هم باشد. بنابراین مانند تلویزیون های آنالوگ، دستگاه تلویزیون می تواند صفحات تله تکست را از سیگنال تصویر دیجیتال استخراج کند. بعضی از ست تاپ باکس ها علاوه بر خروجی صدا و تصویر آنالوگ، صدا و تصویر را به فرمت های دیگر نظیر تصویر HDMI، S Video، Component یا Spdif (برای صدا) خروجی می دهند که در صورت پشتیبانی توسط دستگاه تلویزیون، می توان به جای خروجی تصویر و صدای آنالوگ، از این خروجی ها استفاده کرد که نسبتا کیفیت شنیداری و بصری بالاتری دارند.

خروجی RF:

در بعضی از ست تاپ باکس ها، صدا و تصویر می تواند به فرمت RF و به شکل قابل دریافت توسط تلویزیون های آنالوگ تبدیل شود. کاربرد خروجی RF مذکور وقتی است که کاربر از دستگاه تلویزیونی استفاده می کند که مدل آن قدیمی بوده و ورودی صدا و تصویر A/V نداشته باشد. شیوه نصب و راه اندازی باتوجه به محدوده وسیع مخاطبان گیرنده DVB T، نحوه نصب و راه اندازی آن تا حد ممکن سهل و آسان طراحی شده است.

اساسا باید آنتن به ست تاپ باکس و از ست تاپ باکس به تلویزیون متصل شود. اغلب آنتن ها دارای کابل کواکسیال هستند که باید آن را به ست تاپ باکس متصل کنید. شما می توانید کابل مشابهی را برای اتصال ست تاپ باکس به ورودی RF آنتن روی تلویزیون های قدیمی متصل کنید. در غیر این صورت، اگر تلویزیون شما دارای ورودی A/V (زرد برای تصویر و قرمز و سفید برای صدا) است، از آنها برای اتصال ست تاپ باکس به تلویزیون برای دریافت کیفیت بهتر صدا و تصویر استفاده کنید.

برندهای موجود در بازار گیرنده های دیجیتال:

برندهای فراسو، ایکس ویژن، دنای، مارشال، شاتل تک، سیم ویو، سما، انرژی سیستم، دیجی باکس، ویونا و… از برندهای شناخته شده در بازار گیرنده های دیجیتال است که بسته به برند و قابلیت های فنی که دارند با قیمت های گوناگونی بین ۸۰ تا ۱۳۰ هزار تومان و حتی بیشتر به بازار عرضه می شوند.

برندهای ایرانی در این زمینه موفقیت بیشتری دارند تا برندهای وارداتی که اکثرا چینی هستند.

به گفته فعالان بازار اکثر محصولات این برندها از لحاظ قابلیت های فنی در یک حد بوده و از لحاظ قیمت نیز تقریبا در یک رده قیمتی هستند. اما برخی از این دستگاه ها امکاناتی نظیر قابلیت ضبط برنامه های تلویزیونی با کیفیت HD، قابلیت پخش برنامه های تلویزیونی با کیفیت بالا، تجهیز به خروجی و ورودی های خاص و… دارند که دیگر دستگاه ها فاقد این ویژگی ها هستند. به طور کلی گیرنده های دیجیتال در نوع عملکرد با هم هیچ تفاوتی ندارند و تنها تفاوت آنها نوع امکانات به کار رفته در آنها است که بسته به نوع امکاناتشان قیمت شان هم متفاوت خواهد بود.

پس نباید فکر کنید گیرنده ای که گران تر است حتما گیرندگی اش هم بهتر است.همچنین توجه داشته باشید که دستگاهی که خریداری می کنید مورد تایید نماینده سازمان صدا و سیما (تکتا) باشد؛ زیرا فقط دستگاه های مورد تایید در صورت تغییر در سیستم پخش می توانند تغییرات را پشتیبانی کنند. دستگاه های مورد تایید این سازمان به هولوگرام مخصوص تکتا مزین هستند.

نکاتی برای خرید گیرنده های دیجیتال:

بودجه را مشخص کنید:

مانند خرید هر وسیله دیگری هنگام خرید گیرنده های دیجیتال نیز باید بودجه را برای خرید مشخص کنیم. زیرا چنین اقدامی از اتلاف وقت هنگام انتخاب کالا جلوگیری می کند.

در مورد پورت های خروجی وسواس به خرج دهید:

تصاویر دریافتی از فرستنده های تلویزیون دیجیتال در ایران کیفیت تصویر و ابعاد تصویری مشابه تصاویر DVD استاندارد دارند. این تصاویر به بهترین شکل ممکن می توانند توسط کابل های کامپوزیت و کامپوننت در تلویزیون های معمولی و کابل کامپوننت (YPbPr) در تلویزیون های LCD و LED انتقال داده شوند. در نتیجه تصاویر دریافتی شما از شبکه های تلویزیونی شفافیت و وضوح بیشتری نسبت به تصاویر آنالوگ معمولی دارند. در انتقال تصاویر شبکه های تلویزیونی بین استفاده از کابل HDMI یا کامپوننت تفاوت محسوسی وجود ندارد.کابل HDMI ظرفیت بسیار بالاتری در انتقال اطلاعات نسبت به کابل های معمولی دارد. در نتیجه هنگام مشاهده تصاویر HD با استفاده از پخش کننده مولتی مدیای موجود در دستگاه، تفاوت کیفیت، بین کابل HDMI و دیگر کابل ها به شدت قابل توجه است.

توجه به ویژگی های سخت افزاری اهمیت دارد:

شاید تصور کنید هنگام خرید یک گیرنده دیجیتال، توجه به ویژگی های سخت افزاری مانند حجم حافظه و… اهمیتی نداشته باشد.اما این تصوری اشتباه است. برای انتخاب یک گیرنده دیجیتال باید سخت افزار آن را در اولویت قرار داد.به طور کلی مهم ترین بخش در یک دستگاه گیرنده دیجیتال مادربرد و پاور دستگاه است که در برخی از دستگاه ها این دو بخش در کنار هم و روی یک بورد و در برخی دیگر از هم جدا هستند.

اما این دو قسمت بهتر است از هم جدا باشد؛ چون در صورتی که مشکلی برای پاور دستگاه شما پیش بیاید دیگر مادربرد شما نمی سوزد و فقط هزینه یک پاور را باید بپردازید.این را هم بگوییم که در مادربرد قطعاتی که کار های پردازش را انجام می دهند (تیونر، چیپ پردازنده، رم، قطعات الکترونیکی و…) وجود دارد. تیونر و رم دو قطعه عمومی هستند و چیپ قطعه اصلی است که همه کار های پردازش تصویر را انجام می دهد. این را هم بگوییم که کیفیت تصویر خروجی به صورت جدی به آن وابسته است.

تیونر دستگاه هم مسوولیت پردازش اولیه تصویر را به عهده دارد. رم یکی دیگر از قطعات مهم یک دستگاه گیرنده دیجیتال است که در بارگذاری تصویر و سرعت پردازش دستگاه تاثیر زیادی دارد. بنابراین هرچه مقدار حافظه رم دستگاه شما زیاد باشد به مراتب تصویر با سرعت و کیفیت بالاتری پردازش می شود. یکی دیگر از مزایای بالا بودن رم تسریع در کدگشایی تصاویر و تله تکس است و باعث می شود شما بدون نیاز به کدگشایی از تله تکس لذت ببرید.

بدانید که طراحی و نوع آنتن در دریافت شبکه های دیجیتال موثر است:

طراحی و نحوه قرارگیری آنتن و نوع آنتن در میزان کیفیت تصویر و تعداد شبکه های قابل ارائه توسط دستگاه نقش دارد. برای دریافت سیگنال های تلویزیون دیجیتال، آنتن مورد استفاده باید به گونه ای طراحی شده باشد که بتواند هر دو کانال UHF و VHF را دریافت کند. این آنتن باید به سمت ایستگاه فرستنده قرار گیرد. استفاده از کابل های آنتن با مقدار اهم پایین (۷۵ اهم یا ۵۰ اهم)، استفاده از کوتاه ترین مسیر ممکن برای استفاده از کابل و استفاده از کابل یکپارچه، بهترین کیفیت دریافت تصویر را تضمین می کند.

گیرنده ای خریداری کنید که اکثر فرمت ها را پشتیبانی کند:

یک گیرنده دیجیتال باید از فرمت های تصویری، صوتی، عکس پشتیبانی کند. فرمت های تصویری شامل avi، mkv، mp۴، mov، wmv، mtsو…. است و فرمت های صوتی نیز شامل wav,aac,wma,mp۳ می شود. فرمت های قابل پشتیبانی عکس نیز معمولا در گیرنده های دیجیتال تلویزیون png,bmp,jpg است.

گارانتی را فراموش نکنید:

به گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه توجه کنید و سعی کنید دستگاهی را خریداری کنید که شرکت معتبری در زمینه ارائه خدمات پس از فروش از دستگاه حمایت کند. دستگاه های گیرنده دیجیتال ساختار چندان پیچیده ای ندارند. به همین دلیل شاید تصور کنید که دچار بروز مشکل نشده یا در صورت بروز ایراد در دستگاه قابلیت تعمیر ندارند. اما این تصوری اشتباه است. پس سعی کنید یک دستگاه با خدمات پس از فروش معتبر خریداری کنید

اخبار خودرو
حوادث