از Gmail به عنوان يك درايو استفاده كنيد!

از Gmail به عنوان يك درايو استفاده كنيد!

روز به روز بر تعداد مشتاقان Gmail اضافه مي‌شود و گوگل هم در پاسخ به اين استقبال، دائم به امكانات خود مي‌افزايد. در طول چند ماه گذشته خبرهاي زيادي راجع به افزايش ظرفيت Gmail خوانده‌ايد.
شركت‌هاي رقيب گوگل مدعي بودند كه اين افزايش ظرفيت يك ترفند تبليغاتي است و گوگل مي‌داند كه كاربران نمي‌توانند از اين همه فضاي Gmail استفاده كنند. اما گوگل در پاسخ مي‌گويد كه كاربران مي‌توانند از اين فضا به عنوان يك مكان براي ذخيره فايل‌هاي خود استفاده كنند. مهم‌ترين مزيت اين مسأله اين است كه شما مي‌توانيد به فايل‌هاي ذخيره شده در اين درايو از پشت هر كامپيوتري كه به اينترنت متصل است، دسترسي داشته باشيد، مانند يك حافظه كوچك كه هميشه همراه شماست.

اگر بخواهيد فايل‌هاي خود را در Gmail اكانت خود ذخيره كنيد، بايد آن‌ها را از طريق يك آدرس E-mail ديگر به آن ارسال كنيد، به عبارت ديگر بايد فايل‌هاي مورد نظرتان را به نامه Attach كنيد و سپس آن را براي Gmail بفرستيد.
اين كار كمي وقت‌گير و پر دردسر است، براي همين عده‌اي تصميم گرفتند تا با نوشتن برنامه‌هايي انجام اين كار را آسان‌تر كنند. ظاهرا ايده اوليه اين برنامه را آقاي Richard Jones براي سيستم عامل لينوكس ارائه داده است، اما در حال حاضر چند برنامه براي اين كار در ويندوز وجود دارد.

از جمله برنامه‌هاي خوب مي‌توان به Gmail Drive از آقاي Bjarke Vikose اشاره كرد.
مي‌توانيد آخرين نسخه اين برنامه را از آدرس: http://www.viksoe.dk/code/gmail.htm  دريافت كنيد.

Gmail Drive به صورت فايل Zip شده با حجم 121 كيلوبايت است و پس از دريافت و باز كردن آن با برنامه‌هاي مخصوص Unzip، (يكي از اين برنامه‌ها در بخش دريافت فايل موجود است) كافي است روي Setup كليك كنيد تا اجرا شود.

پس از اجراي فايل Setup، اگر پنجره My Computer را باز كنيد، خواهيد ديد كه يك درايو به نام Gmail Drive به درايوهاي قبلي اضافه شده است. حجم اين درايو به اندازه ظرفيت Gmail يعني حدود 2 گيگابايت است و شما مي‌توانيد فايل‌هاي مورد نظر خود را به راحتي درون آن كپي كرده و يا از آن كپي كرده و يا از آن پاك كنيد. دقت داشته باشيد Gmail Drive يك درايو مجازي است كه در حقيقت به عنوان يك لينك به درون Gmail Account شما عمل مي‌كند، بنابراين زماني Online نيستيد نمي‌توانيد فايل‌هاي خود را به اين درايو كپي كنيد.

براي كار كردن با اين برنامه علاوه بر داشتن يك اكانت در Gmail، به سيستم عامل ويندوز XP نياز داريد. مرورگرهاي اينترنت اكسپلورر از نگارش 5/5 به بعد، NetScape نگارش 1/7 به بعد، موزيلا از 4/1 به بعد و فاير فاكس 8/0 نيز به خوبي از اين برنامه پشتيباني مي‌كنند.

بعد از كپي كردن فايل‌ها به اين درايو مجازي، اگر به آدرس Gmail خود Login كنيد، تعدادي E-mail حاوي Attachment خواهيد ديد كه در قسمت Subject ، نام و حجم آن فايل‌ها وجود دارد.

نكته مهم ديگر راجع به اين برنامه اين است كه در حالت عادي با اغلب سرويس‌هاي E-mail نمي‌توانيد بيش از 10 مگابايت فايل Attach كنيد. اما با استفاده از Gmail Drive مي‌توان به اندازه حجم خالي Gmail Box فايل كپي كرد و اين برنامه به صورت خودكار آن را به Gmail Account ارسال مي‌كند. به اين ترتيب ديگر محدوديت 10 مگابايت را نخواهيد داشت. همچنين اگر فايلي از درون اين درايو حذف شود، به طور خودكار از اكانت Gmail پاك خواهد شد.

اين برنامه بسيار جالب، كاربردي و مفيد است و نصب آن را به شما پيشنهاد مي‌كنيم. اگر پس از نصب آن، از برنامه راضي نبوديد، مي‌توانيد به راحتي از Control Panel وارد add/Remove Programs شده و Gmail Drive Shell Extension را Remove كنيد.

اخبار خودرو
حوادث