رونمایی از جیپ Compass جدید در نمایشگاه خودرو لس آنجلس ۲۰۱۶

445

جیپ نخستین بار در ماه سپتامبر تصاویری از مدل جدید کامپس ۲۰۱۷ به نمایش گذاشت. این مدل قرار است جایگزین مدل فعلی کامپس و البته جیپ پاتریوت شود. این خودرو نخستین مدلی است که در کارخانه‌ی جیپ در برزیل تولید می‌شود و رونمایی از آن نه‌تنها نشان‌دهنده‌ی دستیابی این کارخانه به اهدافش است بلکه نشان از نگاه ویژه و تمرکز جیپ بر روی بازار جهانی نیز دارد.

حالا مدل کامپس جدید برای سال ۲۰۱۷ و بازار ایالات متحده معرفی شده است. رونمایی از این خودرو روز سه‌شنبه در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس انجام گرفت.

66

جیپ Compass در بازار ایالات متحده با یک پیشرانه‌ی ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر عرضه خواهد شد. این پیشرانه ۱۸۰ اسب بخار قدرت دارد و حداکثر گشتاور تولیدی آن ۲۳۷ نیوتون متر است. با چنین گشتاوری، کامپس می‌تواند باری به وزن ۹۰۰ کیلوگرم را با خود یدک بکشد. بسته به نوع پیشرانه و جعبه‌دنده‌ی انتخابی برای کامپس، سازنده ادعا می‌کند که مصرف سوخت ترکیبی این خودرو چیزی در حدود ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. این خودرو به یک جعبه‌دنده‌ی ۹ سرعته‌ی خودکار و سیستم استارت/استاپ مجهز است.

خریداران این خودرو می‌توانند سه نوع جعبه‌دنده را برای خودروی خود انتخاب کنند. مدل دیفرانسیل جلو را می‌توان با یک جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا یک جعبه‌دنده‌ی شش سرعته‌ی خودکار سفارش داد. برای مدل چهارچرخ محرک دو دیفرانسیل نیز امکان انتخاب جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا یک نمونه‌ی ۹ سرعته‌ی خودکار وجود دارد.

564

همچنین خریداران این مدل می‌توانند خودروی خود را در چهار تیپ مختلف انتخاب کنند که شامل تیپ‌های اسپرت، لتیتود، لیمیتد و تریل هاوک می‌شود.

همان‌طور که از یک جیپ انتظار می‌رود؛ مدل کامپس نیز به امکانات آفرود مجهز شده است. از بین این امکانات می‌توان قلاب یدک کشی تریلر، ارتفاع افزایش‌یافته‌ی خودرو، سیستم کنترل پایین آمدن از تپه و سیستم انتخاب حالت رانندگی مخصوص جیپ را نام برد. همچنین کاپوت این خودرو از موادی که بازتاب نور ندارند پوشیده شده است و رینگ‌های ۱۷ اینچی آن مجهز به تایرهای آفرود هستند؛ وجود این رینگ‌ و لاستیک‌ها سبب شده تا کامپس توانایی عبور از آبی به عمق ۵۰ سانتیمتر را داشته باشد.

این خودرو به سیستم چهارچرخ محرک اختصاصی جیپ با نام (Jeep Active Drive Low) مجهز شده استکه قبلادر مدل تریل هاوک نیز عرضه شده بود. ضریب انتقال نیرو در این سیستم ۲۰:۱ است. سایر مدل‌های چهارچرخ محرک عادی جیپ کامپس به سیستم چهارچرخ محرک (Jeep Active Drive) استاندارد مجهز هستند.

543

در داخل کابین کامپس می‌توانید آخرین فناوری‌های گروه فیات کرایسلر را مشاهده کنید که شامل سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی (Uconnect) به همراه اپل کارپلی و اندروید اتو می‌شود و توانایی یکپارچه‌سازی با تلفن همراه هوشمند نیز دارد. این سامانه به دو صفحه نمایش مرکزی با ابعاد ۵ و ۸.۴ اینچی مجهز شده است. صفحه نمایش دوم این سیستم در حقیقت در پشت آمپر خودرو و در میان نشان‌دهنده‌ها قرار دارد.

667

برای این خودرو تجهیزات ایمنی نسبتا کاملی در نظر گرفته شده است که به گفته‌ی جیپ شامل ۷۰ نوع سیستم‌ ایمنی فعال و غیرفعال می‌شود. لیستِ تجهیزات ایمنی این خودرو سیستم‌های کمکی رانندگی، هفت عدد کیسه‌ی هوا به‌صورت استاندارد و سامانه‌ی پیشگیری از چپ شدن خودرو را شامل می‌شود.

جیپ کامپس در چهار کشور برزیل، چین، هند و مکزیک به تولید خواهد رسید که نسخه‌های در نظر گرفته‌شده برای بازار آمریکای شمالی توسط کارخانه‌ی مستقر در مکزیک تأمین خواهند شد. فروش این خودرو از سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد. نکته‌ی جالب اینکه جیپ همچنان باقی‌مانده‌ی مدل‌های کامپس را در سال ۲۰۱۷ خواهد فروخت که البته آن‌ها با نام کامپس ایکس به فروش خواهند رسید.

اخبار خودرو
حوادث